czwartek, 16 lipca 2015

Znak towarowy to coś więcej niż logo

Rozpoznawalny i dobrze chroniony znak towarowy to gwarancja zysku i sukcesu rynkowego przedsiębiorstwa. Opracowywane, co roku rankingi pokazują, że może on mieć większą wartość niż sygnowana nim firma. Znak towarowy stał się wizytówką, dzięki, której klienci odróżniają nasze towary od oferty konkurencji. Dlatego tak ważna jest jego rejestracja.

Najdroższe światowe znaki towarowe są warte fortunę. Coca-Cola w dalszym ciągu znajduje się na szczycie notowania. Jej logo wycenione jest na ponad 77 miliardów dolarów. Następni na liście są potentaci z branży informatycznej: Apple z swoim nadgryzionym jabłuszkiem, IBM, Google czy Microsoft. Takie przykłady z pewnością mogą pobudzać wyobraźnie, ale zacznijmy od wyjaśnienia, czym dokładnie jest znak towarowy.

Znak towarowy jest dla przedsiębiorcy kartą przetargową w walce o klienta, ponieważ odróżnia go od konkurencji. Zgodnie z art. 120 ustawy prawo własności przemysłowej „znakiem towarowym może być każde oznaczenie, które można przedstawić w sposób graficzny, jeżeli oznaczenie takie nadaje się do odróżnienia towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa”. Może, więc nim być wyraz, rysunek, kompozycja kolorystyczna, forma przestrzenna, melodia, sygnał dźwiękowy, forma towaru czy opakowania. Znakiem towarowym będzie, więc zarówno fioletowa krowa z reklam Milki, hejnał mariacki charakterystyczny dla Krakowa, czy w końcu czerwone podeszwy szpilek kojarzone się z francuską marką Louboutin. Znak trademark (™) znajdujący się w sąsiedztwie nazwy oznacza, że stanowi ona znak towarowy. Symbol registered ® wskazuje natomiast, że znak został zarejestrowany w urzędzie patentowym. Oba symbole sprawiają, że marka staje się bardziej wiarygodna w oczach klientów. 

Znak towarowy należy zarejestrować jak najwcześniej zanim zrobi to konkurencja, a my otrzymamy list od prawników, że ktoś wykorzystał już nasz pomysł. Jeśli firmę zakłada wiele osób już na początku działalności warto określić, kto posiada prawa do znaku - właściciel znaku zawsze może założyć kolejną spółkę i to na nią wylicencjonować zarejestrowany znak kojarzony z marką (sytuacja wygląda podobnie w przypadku spraw spadkowych, znak towarowy zawsze można zapisać w testamencie). Zastrzeżenie znaku towarowego pozwoli również odróżnić naszą markę od nieuczciwej konkurencji. Na rynku pojawia się, co raz więcej firm, które celowo próbują wprowadzić klientów w błąd. Na przykład palestyński Stars&Bucks, podszywający się pod znaną na całym świecie sieć kawiarni Starbucks. Rejestracja znaku towarowego to także zyski, dlatego warto oszacować jego wartość. Dzięki temu można udzielić własnej firmie płatnej licencji, albo wynająć go innym na zasadzie franczyzy. Zawsze można także sprzedać znak - rozpoznawalna marka stanowi łakomy kąsek dla potencjalnych inwestorów, którzy nie będą musieli budować wszystkiego od zera. 

Zastrzeżenie znaku towarowego nie jest jednak tak prostą procedurą jak mogłoby się wydawać. Najpierw wybraną przez siebie nazwę trzeba formalnie zgłosić do urzędu patentowego. Dopiero wtedy pojawi się szansa na uzyskanie prawa ochronnego na znak towarowy. Przede wszystkim nasz znak towarowy musi spełniać wymogi określone w ustawie - prawo własności przemysłowej. Później wniosek trafia na biurko eksperta z urzędu patentowego. W Polsce cała procedura trwa przynajmniej 12 miesięcy. Po miej więcej roku ubiegający otrzymuję:

- decyzja o udzieleniu prawa ochronnego na znak towarowy

lub

- decyzja o odmowie udzielenia prawa ochronnego na znak towarowy

Najczęstsze powody odmowy to zarejestrowane wcześniej podobne znaki towarowe lub błędne oznaczenie, które nie kwalifikuję się, jako znak towarowy.   W zależności od przedmiotu działalności firmy ważną rolę gra typ znaku rejestrowanego. Specjaliści z Royal Business Intelligence dokonują rejestracji znaków od lat i mają szerokie doświadczenie w tej dziedzinie. Oprócz rejestracji zapewniają również obsługę prawną w zakresie nieuczciwej konkurencji oraz pomagają w gromadzeniu materiałów dowodowych przedstawiających złamanie prawa wyłączności znaku towarowego.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz