Bez wątpienia informacja w czasach określanych mianem „epoki rewolucji informacyjnej” jest kluczem do sukcesu w biznesie.
Przede wszystkim dysponowanie szybką i użyteczną informacją w działaniach gospodarczych pozwala na podjęcie właściwej decyzji strategicznej.Pozwala także na oszacowanie ryzyka współpracy z kontrahentami, zdobycie przewagi nad konkurencją oraz uniknięcie niepotrzebnych strat finansowych.Co najważniejsze pozwala szybciej wejść na rynek z przewagą prawną, ekonomiczną czy też kadrową, w myśl starej, złotej zasady :„kto pierwszy, ten lepszy…”
Na gruncie prawa polskiego nie
obowiązuje jedna ustawa, która regulowałaby funkcjonowanie wywiadu
gospodarczego. Nie pozwala to jednak na stwierdzenie, iż w Polsce nie ma
odpowiednich regulacji dotyczących problematyki wywiadu gospodarczego,
chociażby w kontekście tajemnicy przedsiębiorstwa.
W świetle polskiego prawa
Najważniejszą ustawą, wyznaczającą
pewne ramy funkcjonowania wywiadu gospodarczego jest ustawa z
dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, wielokrotnie
z resztą nowelizowana. Zgodnie z art. 11 ust. 1 wspomnianej ustawy: „przekazanie, ujawnienie lub wykorzystanie cudzych informacji
stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa albo ich nabycie od osoby
nieuprawnionej, jeżeli zagraża lub narusza interes przedsiębiorcy jest czynem
nieuczciwej konkurencji”, a więc czynem zakazanym na gruncie prawa
polskiego. Mimo iż, ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji
nie definiuje samego pojęcia tajemnicy przedsiębiorstwa, ani nie
operuje wprost pojęciem wywiadu gospodarczego, przez „tajemnicę
przedsiębiorstwa” rozumie się nieujawnione
do wiadomości publicznej informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne
przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą, co do
których przedsiębiorca podjął niezbędne działania w celu zachowania ich
poufności.
Naruszenie powyższych przepisów grozi
zastosowaniem sankcji karnych, określonych w art. 23 zgodnie, z którym „kto, wbrew ciążącemu na nim obowiązkowi w
stosunku do przedsiębiorcy, ujawnia innej osobie lub wykorzystuje we własnej
działalności gospodarczej informację stanowiącą tajemnicę przedsiębiorstwa,
jeżeli wyrządza to poważną szkodę przedsiębiorcy, podlega karze: grzywny,
ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2. Tej samej karze
podlega, także ten, kto w sposób
bezprawny uzyska informację stanowiącą tajemnicę przedsiębiorstwa, albo ujawni ją
innej osobie lub wykorzysta we własnej działalności gospodarczej.
Trochę praktyki
W praktyce stosowania przepisów ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji pojawiło
się kilka interesujących interpretacji pojęcia „tajemnicy przedsiębiorstwa” właśnie w kontekście wywiadu
gospodarczego i tak, zgodnie z postanowieniem Sądu Antymonopolowego z dnia 30.10.1996 roku (XVII Amz 3/96), „tajemnicę przedsiębiorstwa” w rozumieniu ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji stanowią dane obrazujące wielkość produkcji i
sprzedaży, a także źródła zaopatrzenia i zbytu. Przedsiębiorstwo chociażby załączające do akt sprawy materiały
zawierające informacje stanowiące jego istotne tajemnice może żądać, w myśl art.
21a ust. 1 ustawy z dnia 24 lutego 1990
r. o przeciwdziałaniu praktykom monopolistycznym, aby materiały te nie
zostały udostępnione osobom trzecim, a w szczególności konkurentom”
Innym aktem prawnym wyznaczającym
obszar informacji chronionych o szczególnie istotnym znaczeniu dla wywiadu
gospodarczego jest ustawa z dnia 29 sierpnia
1997 roku - prawo bankowe. W 104 artykule wspomnianej ustawy wprost mowa
jest o tajemnicy bankowej, bowiem „bank,
a także osoby w nim zatrudnione oraz osoby, za których pośrednictwem bank
wykonuje czynności bankowe, są obowiązane zachować tajemnicę bankową, która obejmuje
wszystkie informacje dotyczące czynności bankowej, uzyskane w czasie
negocjacji, w trakcie zawierania i realizacji umowy, na podstawie której bank
tę czynność wykonuje.
W ustawie prawo bankowe wprowadzony został również przepis zawierający sankcję karną za
załamanie tajemnicy bankowej. W myśl, którego, „osoba, która jest zobowiązana
do zachowania tajemnicy bankowej, ujawnia lub wykorzystuje informacje
stanowiące tajemnicę bankową, niezgodnie z upoważnieniem określonym w ustawie,
podlega grzywnie do 1.000.000 złotych albo karze pozbawienia wolności do lat 3”.
Zbliżone do bankowych rozwiązania
wprowadzone zostały w przepisach regulujących instytucje ubezpieczenia, funduszy
inwestycyjnych, o także usług telekomunikacyjnych. Podejmowanie działań w ramach
wywiadu gospodarczego musi się zatem odbywać z uwzględnieniem również tego typu
regulacji.
Ochrona informacji
Nie ulega wątpliwości iż, w polskim
systemie prawa funkcjonują liczne regulacje nakierowane na ochronę informacji i
tajemnicy przedsiębiorstwa. Przez co może się wydawać, że funkcjonowanie
wywiadu gospodarczego wiąże z koniecznością balansowania na granicy między działaniami
zgodnymi z prawe, a nielegalnymi. Nic bardziej błędnego, bowiem analiza
przepisów prawnych wyznacza dopuszczalny zakres działań związanych z wywiadem
gospodarczym. Przede wszystkim podstawą działań wywiadowni gospodarczych jest
ich jawność. Informacje, które są pozyskiwane na potrzeby wywiadu gospodarczego
pochodzą z otwartych źródeł. Są to urzędowe miejsca rejestracji spółek (tzw.
sądy rejestrowe, urzędy gminy, w których zgłasza się działalność gospodarczą),
publikowane spisy firm, katalogi, bazy danych, prasa, archiwa, czy też zwrotne
informacje klientów firm. Badania rynku konkurencyjnego robione na potrzeby
pełnego wywiadu gospodarczego polegają także na kompleksowej analizy porównawczej, statystycznej,
finansowej ekspertów z różnych branż, np. prawników, ekonomistów i ekspertów z
wąskiej branży, np. prawa górniczego czy patentowego. Ze wszystkich
przeprowadzonych czynności sporządzany jest dokładny raport wraz z wykazem źródeł
potwierdzających posiadane informacje. Zatem zlecając taki wywiad,
profesjonalnej agencji wywiadowczej, mają Państwo gwarancję nie tylko rzetelnie zebranego
materiału, wraz z kompleksową jego analizą, ale także pewność, iż każda w ten
sposób pozyskana informacja, uzyskana jest z poszanowaniem prawa.
Chcesz wiedzieć więcej, skontaktuj się z Nami:
+ 48 883 600 000
+ 48 733 622 222
+48 533 555 558
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz