poniedziałek, 5 stycznia 2015

Tajemnica przedsiębiorstwa a wywiad gospodarczy...


Bez wątpienia informacja w czasach określanych mianem „epoki rewolucji informacyjnej” jest kluczem  do  sukcesu w biznesie.  

Przede wszystkim dysponowanie  szybką i użyteczną informacją w działaniach gospodarczych pozwala na podjęcie właściwej decyzji strategicznej.Pozwala także na oszacowanie ryzyka współpracy z kontrahentami, zdobycie przewagi nad konkurencją oraz uniknięcie niepotrzebnych strat finansowych.Co najważniejsze pozwala  szybciej wejść na rynek z  przewagą prawną, ekonomiczną czy też kadrową, w myśl starej, złotej zasady :„kto pierwszy, ten lepszy…”
Na gruncie prawa polskiego nie obowiązuje jedna ustawa, która regulowałaby funkcjonowanie wywiadu gospodarczego. Nie pozwala to jednak na stwierdzenie, iż w Polsce nie ma odpowiednich regulacji dotyczących problematyki wywiadu gospodarczego, chociażby w kontekście tajemnicy przedsiębiorstwa.

W świetle polskiego prawa

Najważniejszą ustawą, wyznaczającą pewne ramy funkcjonowania wywiadu gospodarczego jest  ustawa z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, wielokrotnie z resztą nowelizowana. Zgodnie z art. 11 ust. 1  wspomnianej ustawy: „przekazanie, ujawnienie lub wykorzystanie cudzych informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa albo ich nabycie od osoby nieuprawnionej, jeżeli zagraża lub narusza interes przedsiębiorcy jest czynem nieuczciwej konkurencji”, a więc czynem zakazanym na gruncie prawa polskiego. Mimo iż, ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji  nie definiuje samego pojęcia tajemnicy przedsiębiorstwa, ani nie operuje wprost pojęciem wywiadu gospodarczego, przez „tajemnicę przedsiębiorstwa” rozumie się nieujawnione do wiadomości publicznej informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą, co do których przedsiębiorca podjął niezbędne działania w celu zachowania ich poufności.
Naruszenie powyższych przepisów grozi zastosowaniem sankcji karnych, określonych w art. 23 zgodnie, z którym „kto, wbrew ciążącemu na nim obowiązkowi w stosunku do przedsiębiorcy, ujawnia innej osobie lub wykorzystuje we własnej działalności gospodarczej informację stanowiącą tajemnicę przedsiębiorstwa, jeżeli wyrządza to poważną szkodę przedsiębiorcy, podlega karze: grzywny, ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2. Tej samej karze podlega, także ten, kto w  sposób bezprawny uzyska informację stanowiącą tajemnicę przedsiębiorstwa, albo ujawni ją innej osobie lub wykorzysta we własnej działalności gospodarczej.

Trochę praktyki

W praktyce stosowania przepisów ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji pojawiło się kilka interesujących interpretacji pojęcia „tajemnicy przedsiębiorstwa” właśnie w kontekście wywiadu gospodarczego i tak, zgodnie z postanowieniem Sądu Antymonopolowego z dnia  30.10.1996 roku (XVII Amz 3/96), „tajemnicę przedsiębiorstwa” w rozumieniu  ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji  stanowią  dane obrazujące wielkość produkcji i sprzedaży, a także źródła zaopatrzenia i zbytu. Przedsiębiorstwo  chociażby załączające do akt sprawy materiały zawierające informacje stanowiące jego istotne tajemnice może żądać, w myśl art. 21a ust. 1 ustawy z dnia 24 lutego 1990 r. o przeciwdziałaniu praktykom monopolistycznym, aby materiały te nie zostały udostępnione osobom trzecim, a w szczególności konkurentom”

Innym aktem prawnym wyznaczającym obszar informacji chronionych o szczególnie istotnym znaczeniu dla wywiadu gospodarczego jest ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 roku - prawo bankowe. W 104 artykule wspomnianej ustawy wprost mowa jest o tajemnicy bankowej, bowiem „bank, a także osoby w nim zatrudnione oraz osoby, za których pośrednictwem bank wykonuje czynności bankowe, są obowiązane zachować tajemnicę bankową, która obejmuje wszystkie informacje dotyczące czynności bankowej, uzyskane w czasie negocjacji, w trakcie zawierania i realizacji umowy, na podstawie której bank tę czynność wykonuje.
W ustawie prawo bankowe wprowadzony został  również przepis zawierający sankcję karną za załamanie tajemnicy bankowej. W myśl, którego, „osoba, która  jest zobowiązana do zachowania tajemnicy bankowej, ujawnia lub wykorzystuje informacje stanowiące tajemnicę bankową, niezgodnie z upoważnieniem określonym w ustawie, podlega grzywnie do 1.000.000 złotych albo karze pozbawienia wolności do lat 3”.
Zbliżone do bankowych rozwiązania wprowadzone zostały w przepisach regulujących instytucje ubezpieczenia, funduszy inwestycyjnych, o także usług telekomunikacyjnych. Podejmowanie działań w ramach wywiadu gospodarczego musi się zatem odbywać z uwzględnieniem również tego typu regulacji.

Ochrona informacji 

Nie ulega wątpliwości iż, w polskim systemie prawa funkcjonują liczne regulacje nakierowane na ochronę informacji i tajemnicy przedsiębiorstwa. Przez co może się wydawać, że funkcjonowanie wywiadu gospodarczego wiąże z koniecznością balansowania na granicy między działaniami zgodnymi z prawe, a nielegalnymi. Nic bardziej błędnego, bowiem analiza przepisów prawnych wyznacza dopuszczalny zakres działań związanych z wywiadem gospodarczym. Przede wszystkim podstawą działań wywiadowni gospodarczych jest ich jawność. Informacje, które są pozyskiwane na potrzeby wywiadu gospodarczego pochodzą z otwartych źródeł. Są to urzędowe miejsca rejestracji spółek (tzw. sądy rejestrowe, urzędy gminy, w których zgłasza się działalność gospodarczą), publikowane spisy firm, katalogi, bazy danych, prasa, archiwa, czy też zwrotne informacje klientów firm. Badania rynku konkurencyjnego robione na potrzeby pełnego wywiadu gospodarczego polegają także na kompleksowej  analizy porównawczej, statystycznej, finansowej ekspertów z różnych branż, np. prawników, ekonomistów i ekspertów z wąskiej branży, np. prawa górniczego czy patentowego. Ze wszystkich przeprowadzonych czynności sporządzany jest dokładny raport wraz z wykazem źródeł potwierdzających posiadane informacje. Zatem zlecając taki wywiad, profesjonalnej agencji wywiadowczej, mają Państwo  gwarancję nie tylko rzetelnie zebranego materiału, wraz z kompleksową jego analizą, ale także pewność, iż każda w ten sposób pozyskana informacja, uzyskana jest z poszanowaniem prawa.



Chcesz wiedzieć więcej, skontaktuj się z Nami: 
+ 48 883 600 000
+ 48 733 622 222
+48 533 555 558 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz